måndag 13 april 2009

Äntligen

Annandag påsk inleds med SOL!! Det var i grevens tid minsann. Ursprungligen innebar uttrycket att komma i en lycklig stund ("Bevingat",Hellsing,Hellquist, Hallengren)
Det anses anspela på de för folket lyckliga perioder, 1637-41 och 1648-54, då greve Per Brahe var generalguvernör i Finland och innehavde grevskapet i Visingsborg.
Solen kommer alltid i en lycklig stund, åtminstonde bidrar den till att jag känner mig glad och tillfreds.
Jag ska visserligen jobba med eller utan sol, men idag kan man skatta sig lycklig när man har ett jobb att gå till.
LKAB har aviserat att man vill sänka lönerna för arbetarna, annars måste man avskeda, när tar kommunerna efter?

Nu ska jag sticka ut på en joggingrunda

1 kommentar:

pyrola sa...

Ha, hur i hela fridens dar ska LKAB våga sänka lönerna? I ett mansdominerat machoyrke? Nä, det vill jag se! Annat är det med kvinnoyrkena, ni som tar hand om människor räknas inte som viktiga. Idiotiskt. Snart, snart blir det andra bullar...