fredag 2 april 2010

Långfredag

Från "Årspraktikan" : På långfredag skulle man vara allvarlig till sinnes och gå svartklädd. Alla skulle gå i kyrkan "på frälsarens dödsdag" då högmässan var särskilt lång. Helst skulle man fasta under hela dagen och inte äta förrän i all enkelhet på kvällen. Traditionella långfredagsrätter var gröna ärtor, sill och ölsupa. Man fick inte dricka mycket under långfredagen ty "det man dricker på långfredagen får man svettas ut senare" heter det.
Hm ... långfredagsmorgonen inleddes med skratt hos en vän, kyrkan är jag turfri från eftersom jag inte är medlem där, inte har jag heller druckit särskilt mycket det gjorde jag däremot i går kväll då det dracks både det ena och det andra, sillen och ölsupan hoppar jag men ... gröna ärtor skulle jag kunna äta hela dagen. Det är ändå tur att jag inte levde på den tiden, då skulle jag nog blivit bannlyst.

Inga kommentarer: