torsdag 15 april 2010

Hjärnkoll

Hjärnan är en märklig uppfinning tillverkad av någon som har ännu större kapcitet än någon mänsklig varelse. Egentligen är den en fettklump men en aktiv sådan. Nattetid lever den sitt eget liv och skapar bisarra nonsensdrömmar som i vaket tillstånd är svårtolkade. Vi har försetts med olika sorters hjärnor har jag förstått, men varför? Hur kan en del hjärnor räkna ut mattetal som jag inte alls förstår vitsen med. Eller skriva fantastiska historier och bli berömda. Ser dessa unika personers hjärnor annorlunda ut? Min hjärna blev ju häromdagen fotograferad i olika skikt, men ingen har då sagt att den avviker på något sätt.
Tur för mänskligheten är det dock med alla fantastiska kvinnor och män som upptäcker saker som botar och lindrar sjukdom. Tack Alexander Fleming för penicillinet, jag har snart ätit upp min kur och känner mig hyfsat frisk. Medicinen kom till av ett som Fleming trodde, misslyckat försök med en bakterieodling. Upptäckten togs inte tillvara förrän Hitler behövde antibiotika till sårade soldater.
En annan upptäckt är antabus. Det kom också till av en slump. Det var när man försökte framställa disulfiram på Medicinalco i Köpenhamn. Man hade tänkt använda det mot parasiter.Doktor Jacobsen provade att äta av medlet för att se om det gav några biverkningar. Det gjorde det inte förrän doktorn tog sig en nubbe till smörebröden. Då drabbades han av huvudvärk och blev röd i ansiktet. Så småningom såg han sambandet och han delgav allmänheten om fynden i tidningsintervjuver. Det läste anhöriga till alkoholister och så ...

Ett askmoln förorsakat av ett vulkanutbrott på Island, ställer till det för flygtrafiken i norrbotten. Än finns saker för stora hjärnor att klura ut.

Inga kommentarer: