fredag 24 december 2010

Julklapp från arbetsköparen

Idafinas bilder från Sunne.

Jag kände det på mig när vi simpla arbetare blev inbjudna till att vara med i kommunens planer på att omorganisera i omsorgsverksamheten. När har vi tillfrågats tidigare? Nåt skumt är det har jag sagt till min närmaste omgivning. Jag hade önskat att jag hade fel. Det brukar jag inte annars, men ... Nu har dom avslöjat sina lömska planer, dom med makt. Vi ska alla få söka om våra jobb. Och jag som haft planer på att jobba åtminstone till 67. Nu kommer jag att få sparken vid 63 om dom väntar till sommaren. Och vi har varit med i planeringsarbetet, vi från golvet, utan att få se hela paketet. Jag vet redan hur arbetsköparen kommer att lägga fram det hela. "Vi ska tänka på kundens bästa" och ni har ju varit med och bestämt hur det ska se ut i framtidens boende". Pyttsan! Dom tog med oss arbetare som gisslan för att kunna sätta planerna i verket att kunna välja och vraka bland oss anställda. Då är tanter över 60 inte särskilt attraktiva.

En halv natt har jag funderat hitan och ditan. Magertider skola komma det har jag klart för mig, men det kommer att fixa sig. Jag har ju inga småbarn att försörja. Kanske kan jag ge ut mina memoarer. Eller så söker jag jobb som ... om inte annat kan jag ligga på soffan och njuta av Idafinas vackra bilder som jag låtit rama in.

2 kommentarer:

pyrola sa...

Ett är till 100% säkert: Du behöver ALDRIG vara arbetslös, sälja jobb har alltid varit ett av dina främsta egenskaper! Ger fingret åt arbetsköparen :(
Däremot tummen upp för Idas vackra foton:)

pyrola sa...

En av dina... ska det vara inte ett. Julvirrig.