fredag 11 juni 2010

Trolleri

Jakob Johansson Lautakoski föddes 1776 och är en av mina förfäder på farmors sida. Han var en av de mest kända trollkarlarna i Saittajärvi och trakterna där omkring. Saitta-Jaako eller Noita-Jaako kallades han i folkmun. Han lär ha ägt en trollbok där han förde sina anteckningar med röda bokstäver. Den har aldrig hittats. Kanske borde jag leta upp den och lära mig lite trix, lite vardagstrolleri, lite snälltrolleri tex. att solen ska liva upp min mor så hon står ut med änketillvaron, att barn och barnbarn får ha ett bra liv. Sedan kan jag svänga med min trollstav över världen och skapa fred och välstånd för alla varelser, med några undantag. För min egen del skulle jag trolla fram en vegetarian som berättar sagor och traskar med på promenader i tidig timme och som jag kan trolla bort igen när ledan slagit sig ned i soffhörnet. Lite elak häxkraft skulle jag också tillföra mig om jag hade chansen. Aktivera mitt "onda öga" tex. En braattha-sak som jag redan tillämpar på mina motmänniskor dock utan resultat hittills.
Ja, det är hög tid att gräva upp den magiska boken.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Den finns i Junosuando!

Gittan sa...

ta spaden med så ...