söndag 27 juni 2010

Valprat

I dag är det drygt två månader kvar till valdagen. Jag hyser farhågor om att det återigen går åt pipsvängen. Han är listig, han Reinfeldt. Utklädd till en mysnalle tittar han på mig med snälla ögon rakt genom teverutan och säger att min börs ska bli lika rund och trind som hans om bara han får forsätta att äga makten. Svenska folket ska nå härlighetens rike om bara ... javisstja, glömde visst några. De som får betala. De arbetslösa, sjukskrivna och de som har arbetat färdigt dvs. pensionärerna. De ska betala mer i skatt, "herregud dom jobbar ju inte, inte ska väl dom ha jobbskatteavdrag". Listigt att döpa en orättvis beskattning till det. Och trots att sjukförsäkringssystemet redan är överfinansierat, höjs egenavgifterna. Det drabbar inga knösusar.
Mysnallen verkar också tro att jag glömt bort hur sugen han är på att sälja ut alla statliga företag. Han tror inte att jag ser hans lystna blick när han för LKAB på tal. Jädrar vad han är kåt på den guldgrottan.

Nä mig lurar han inte. MEN alltför många sväljer hans lögner lika snabbt som fredagsvinet. Tyvärr. Men baksmällan kommer vi alla som sitter långt från det dignande rikefolksbordet, att drabbas av.

1 kommentar:

a diary full of love letters sa...

vad bra skrivet kära mor!
visst är det valdag i september? eller är det augusti? augusti, ja, justja. 21:a? typiskt. jag får väl poströsta helt enkelt!