lördag 27 februari 2010

Minnesresa

Nutida kikärtsbiffar

Häromdagen hade jag tillfälle att lyssna på ett radioprogram som handlade om människor som samlades för att bl.a skriva "sin historia". Man fick höra lite snuttar av deras barndomsminnen. Jag blev lite inspirerad att göra sammanledes. Det är en stor källa att ösa ur. Kanske något för släkten som kommer efter. Då får de läsa hur en flicka år 1958 eller kanske -59 trodde att det var mormors lingonsylt som trängt ut och bildat en stor röd och illaluktande pöl i sängen. Ordet menstruation var ett okänt begrepp för den lilla tioåringen. Eller om de små sjuåringarna som satt kvar på Centralskolans trapp första dagen för att de var helsäkra på att det var för storbarnen skolklockan ringde. Fröken hade varit med förr och snart satt de vilsna "snorettorna" i sina bänkar. Andra minnen poppar upp tex. Shantung 22. Ett rosa läppstift som man bara måste ... Eller första träffen ... jag tordes inte ens vara hemma så av den blev det inget av.
Det finns självklart tråkiga och sorgliga minnen, källan är som sagt var stor och av varierande slag. Mycket handlar om skuld och skamkänslor som man då trodde gjorde barnen till lydiga och hederliga medborgare. Jag tror bara att det gett massor av arbetstillfällen åt psykoterapeuter.
Jag har inte behövt anlita någon sådan. Jag har min vän Lena och min sinnesrobön;
"Tillägna mig mod att lösa de problem som kan lösas. Sinnesro att acceptera de problem som inte kan lösas och förstånd att inse skillnaden"

3 kommentarer:

pyrola sa...

...och jag har dig. Tack o lov!

a diary full of love letters sa...

men herrejösses vad mycket jag INTE vet om dig. det var som att det slog mig helt plötsligt.
medan du vet sååå mycket om mig!
kan du inte skriva? om allt du varit med om! :)

Gittan sa...

Jo Ida, jag har lite planer på det.