torsdag 14 maj 2009

Spara och Slösa

Ledigtorsdagen har inletts med lite kassörsuppgifter, en spännande tillvaro för en ovan. Emellertid strålar solen skönt så jag planerar att tillbringa dagen mestadels utomhus. Antingen med en cykelpicknick, promenad, jogging eller bara sitta och girigt suga åt mig varje solstråle. Eller hinner jag kanske med alltihop.

Gruvisarnas avtal blev i slutändan rätt hyfsat med tanke på ingångsläget. MEN lever företagsledningen från "hand till mun"? Var har pengarna från godåren tagit vägen? Bortslösade på jättebonusar?? Till ingen nytta. Idag skulle det vara gött att hitta igen lite pluringar i storbörsen. Kanske LKAB-ledningen behöver lite råd och dåd från en ekonomisk tänkande Vänsterkassör. Typ av mig.

Eller har cheferna samma inställning till ekonomi som Erik Åsbrink uttryckte det under sin tid som finansminister: " I framtiden är jag intresserad av att skaffa mig någon typ av jobb" (ur min lilla bok "dumma politiker")
Mona Sahlins trösterika ord (från samma bok) till de som blivit arbetslösa tyder på en djup insikt. Så här har hon uttryckt det "Arbetslösheten drabbar hårdast och tydligast dem som blivit utan jobb". Lysande Mona!

En liten varning: Prata inte i mobilen i närheten av en järnvägsövergång, jag känner en som fastnade mellan bommarna.

2 kommentarer:

pyrola sa...

Jisses flicka! Tur att du inte är fast i tanken. Det finns VISST pluringar i LK! Dessutom går dom fortfarande med vinst, men- mycket vill ha mer osv... Idiotiskt att förvänta sig att vinsten ska stiga med en miljard (minst) varje år. Fattar inget av vare sig frusna löner eller sommaruppehåll, de tidigare ratade entreprenörerna tar under uppehållet över ordinare LKAB-anställdas jobb. Suck. Fast vad vet jag? En dum sjukpanschis;-)

Gittan sa...

Jag är övertygad om att man passar på att dumpa alla arbetalöner i krisens namn. Nu behövs kampviljan dammas av!