lördag 9 maj 2009

EU-dagen

I dag ska Europa dagen firas. Eller? Ska man fira att vi skattebetalare blir blåsta på en massa miljarder varje år,ca 27,2 enligt regeringens prognos för 2010? Sedan starten har Sverige betalat in ca 300 miljarder kronor och erhållit ca en tredjedel i form av bidrag till företag, godsägare bönder och olika projekt. I år utgörs EU:s hela budget 1447 miljarder kronor. Pengarna tänker EU-politikerna fördela enligt följande: Till regionalpolitik 34%, jordbrukspolitik 49% (mest får redan förmögna godsägare i Europa), rättsliga frågor 1%, utrikes, försvar och bistånd 6%, administration/löner 4%, övrigt? 6%.

Och snacka om EU-folkets löner. Varje EU-parlamentarikers arvoden, kostnadsersättning, traktamenten, och reseersättningar kommer att från och med i sommar att inbringa minst 145000 kronor EFTER SKATT I MÅNADEN. Till var och en!!!!
Jag känner mig upprörd och tänker verkligen INTE fira denna dag.

I går inledde jag mitt projekt "social samvaro"
Kvällen inleddes med efterjobbetsamvaro på Diners med kollegor, och det klarar jag i och för sig utan träning. Men projektet utökades med styrdans i Björknäsparken.
Och ja, jag blev uppbjuden till flera danser. Men nej, Jag bjöd inte upp till "damernas" och likt Askungen lämnade jag stället vid midnatt. Dock utan någon förvånad prins i bakvattnet.
Poäng på danskvällen: två dojor av tio möjliga.

Dagen ska ägnas åt en stilla promenad. "Solvitas perambulam" betyder ungefär:lös dina problem när du är ute och rör på dig.(Leonardo da Vinci)
Ta en promenix ändå även om du inte har några bekymmer. (Birgitta Axelsson)

2 kommentarer:

pyrola sa...

Nu jävlarrr ska vi ut ur EU, fortare än kvickt!

Gittan sa...

Ja, men i nuläget måste vi rösta på V:s kandidat Eva Svensson den 7/6