fredag 29 maj 2009

Hänryckt eller bara som vanlig

Det blåser i träa idag, så till den milda grad att vattnet från fontänen når mitt köksfönster i de kraftigaste byvindarna. Håll i hatten Bodensare.

Ida ringde när hon landat i Vancouver. Det hördes lika bra som när hon ringer från Ringvägen, helt otroligt. Det var trösterikt att höra att hon kommit fram till rätt land och rätt stad. Jag hade behövt en liten karta för att klara den bedriften.

Min lediga Fredag har använts till tvättochstäd. Och en långjogging i motvind och medvind. Allt utfördes med liv och lust. Och gott humör.

I morgon är det pingstafton. Den ska firas femtio dagar efter påskdagen. Vad är vitsen med det kan man undra.
Ordet pingst kommer av grekiskan pentekosté och betyder den femtionde dagen och firas till minne av den helige andens utgjutande och kyrkans grundande. ( jag läser i min årstidspraktika)
Pingsten kallas även hänryckningens tid. Jag ska tjuvstarta med hänryckningen i kväll och gå på lokal.

2 kommentarer:

Doris sa...

Liten karta?? förutsatt att du följer den utan genvägar, ja Ida har nog fått sin inbyggda GPS från sin far, tror jag.

Sååå lokalbesök - håll i hatten besökare på denna...skämt åsido - ha så trevligt i kväll.

Gittan sa...

MEN.. livet blir roligare med kringelkrokarna utanför kartbladet.