torsdag 15 januari 2009

Hjärnsläpp

Hjälp!! Enligt en ny studie publicerad i den vetenskapliga tidsskriften Neurologi, har man sett att hjärnan krymper på kvinnor som har behandlats med östrogen. Det var en stor nyhet som kablades ut i nyhetsradion flera gånger i går. Risken för demenssjukdomar ökar eftersom det tydligen är i hippocampus och i frontalloben krympningen sker. Stackars oss arma tanter som har tyckt att ett litet fiffigt piller har varit räddningen för både humör och livsglädje. Men i morse kunde jag stilla panikkänslan en aning, för enligt en finsk undersökning har man sett sambandet av kaffekonsumtion och minskad risk för Alzheimers sjukdom. Kitos Suomi. Jag kommer hädanefter att skölja ner min tablett med kaffe.

Ja, jag har monterat ned julen och införskaffat nya gröna växter som ska locka fram våren.
Bodens kommun har även de städat undan alla vackra juldekorationer likaledes den trevliga tomtegubben som högt från en stolpe spelade välkända julsånger. Jag saknade gubben när jag gick till jobbet i morse. Kommunen borde sätta upp en annan gubbe på stolpen som kunde dra lite vårlåtar. Kanske ett meborgarförslag.

2 kommentarer:

a diary full of love letters sa...

åh mamma
det är roligt för en dotter att läsa vad för tankar som susar omkring i ditt huvud :)

Anonym sa...

Kul att läsa om dig och dina tankar
kram Monica Piteå