söndag 4 januari 2009

Vargar och Israeler

Det är onödigt vackert ute idag. Solen har masat sig upp ordentligt över horisonten, den värmer inte min frusna kropp men dock tänder den lågor i själen. Trösterik känns tanken på att vi går mot varmare tider om än med myrsteg.
Det känns fräscht med ett nytt år. Kalendern har 365 vita dagar (om man inte som jag fyllt i mitt arbetsschema fram till nästa jul) förstås. Och så klart släktens födelsedagar och ev. semester och styrelsemöten och....
Politiken har fått ha lite julledigt men till veckan sätter vi i gång. Kanske är jag med ett år till kanske inte. Jag tycker att det mesta är ett spel för galleriet.
Men vi ska inte klaga i vårt demokratiska land. Israelerna håller nu som bäst på att bomba palestinierna sönder och samman i Gaza. Det var tokigt att bilda staten Israel för 60 år sedan.
De som bestämde det var inte demokratiskt lagda kan man tänka.
Kanske hade de inte hört historien om den gamle indianen.

En gammal indian satt och samtalade med sin sonson vid lägerelden:
Jag har två vargar inom mig. En som är missundsam och hämndlysten och en som är god och vill alla väl. Den lille pojken tittade granskande på sin farfar " Vem vinner då Farfar?"
Det plirar till i de kloka ögonen hos den gamle och han svarar "Den jag matar"

Jag ska mata min goda varg.

Inga kommentarer: