fredag 27 augusti 2010

Sortering

"Vad ska jag kalla dig. Fru eller fröken"? Frågade en vän häromsistens. Kanske Birgitta, föreslog jag. För jag heter ju det. Änka fränka fröken fru, men nej inget passar.
Det blir lite knepigt det där. Hade jag aldrig varit gift hade det fallit sig naturligt med en frökentitulatur. Men nu ... är jag varken fru eller fröken.
Fränka kanske? Men det betyder väl bara kvinnlig släkting eller nåt ditåt.
Jag måste uppfinna ett nytt ord för oss separerade kvinnor. Männen är ju herrar oavsett dom är gifta eller frånskilda eller ingetdera. Till och med skitsövlar ...

Och vad ska vi kalla de människor som av olika anledningar lever sitt liv i gruppboenden. Brukare, klienter eller boende? Jag menar om man pratar om dem som grupp. Får klura på det också.

Läser i Vänsterpress om ett förslag att införa ett tredje juridiskt kön. Men jösses! Vad sjutton ska dom kallas?
Det blir jobbigt att hitta på nya titulaturer för alla kategorier av människor. Men hur skulle det se ut om inte alla var artsorterade i små prydliga fack? Törs inte tänka tanken.

1 kommentar:

pyrola sa...

Tredje könet: Hen, det är i alla fall vad ofödda bejbisar kallas då inte föräldrarna vet könet :) Passar kanske inte alls in här. Fast mycket konstigt händer i vår herres hage, säkert inte så roligt för dem som drabbas av tvekönhet och liknande...