torsdag 19 augusti 2010

Livet


Jag har inget flott IKEA-kök ej heller något tjusigt laminatgolv, min lägenhet hyr jag bara och reparationer och förnyelse av innehållet är upp till hyresvärdens goda vilja. Men det är MITT hem. Bara mitt där min vilja råder.
Jag har ingen plasmateve, min har jag fått av en god vän i utbyte mot en tacopaj. Tjock och trind står den i mitt vardagsrum och ser hemtrevlig ut. Dessutom har den en superskärpa och bra ljud.
Jag har ingen bil, inte ens körkort, det har aldrig blivit av eller så har det fattats pengar när lusten infunnit sig eller så har lusten fattats när pengar funnits.
Jag har inte någon högskoleexamen, bara några skramlande poäng därifrån som gjort att jag har ett jobb som jag trivs med dessutom får jag en lön varje månad tillräcklig stor för att jag ska kunna leva drägligt.
Jag har ingen man som sitter i min soffa och ser på fotbollsteve, men i tvättkorgen ligger bara mina kläder och väntar.
I jämförelse med många av mina bekanta kanske min tillvaro och boning ter sig torftiga MEN ... jag känner en förnöjsamhet med mitt liv som det är nu. Så var det med mormor Hilma också, hon uttryckte ofta att hon hade det så bra fast det i andras ögon inte var så märkvärdigt. "Se så fint jag har" sa hon ofta.
Ändå ... drabbas jag ibland, inte ofta dock, av avund. Avund över IKEAkök, plasmateve och en hemtrevlig soffgubbe. Det är då jag dammar av min lista på mina brasaker och det är då min förnöjsamhet växer i magen för att sedan strömma ut i hela kroppen och får mig att tokdansa med Jerka.

2 kommentarer:

pyrola sa...

Enligt Bondepraktikan är det "järnnätter" mellan 17-24 augusti. Frosteländet är tydligen inget nytt. Fast inge kul när pottiblasten for igår natt, "a touch of frost".
Jag är avundsjuk på dig ibland, mest för att du är den mest reko människa jag känner. Den sortens rikedom du äger, besitter INTE många. Sådetså! Väldigt svårt att vara en god människa.

Gittan sa...

jag trodde att järnnätterna bara inföll i juni.