fredag 2 juli 2010

Höskörd


Andra dagen på "hömånaden" har vaknat. I alla fall hos mig.
"Nu skär jag rågen, åker hem mitt hö, och det som är vått är månd´ jag kringströ, hundedagarna gå nu an med största magi, därför gifver jag på hin sundhet och akt". Ur min Årspraktika.
Nu har jag förstås inget hö men lite hundgöra kanske jag kan bli drabbad av. Vad nu det skulle vara. Se upp med hin håle bör vi nog alla göra.
"Hunddagarna" som omnäms var de tunga och slitsamma dagarna med slåttern under årets varmaste tid och sammanfaller med rötmånaden. Namnet hunddagar härrör från greker och egypter, för vilka hunddagarna började då Hundstjärnan, Sirius, hade sin uppgång.

Juli är en månad med kalas och trevligheter i mitt liv. Jag blir till och med saluterad på min födelsedag varje år. Ja, hon Viktoria är ju inte på plats när dom skjuter i kanonerna, det är jag.

Inga kommentarer: