onsdag 21 juli 2010

Födelsedag

I dag fyller hon nio år, mitt första barnbarn, min sockerflinga. Jag har infört en "farmordag" som innebär att födelsedagsbarnet får en restauranglunch med farmor och lite "tokshopping". Det gjorde vi i måndags. En uppskattad rolighet för oss båda. Jag hoppas att vi ska fira många födelsedagar tillsammans.

Fruntimmersveckan firar Johanna i dag. Hon som enligt sägnen klädde ut sig till man för att få studera. Så förklädd lyckades hon bli vald till påve men blev avslöjad och avsatt när hon nedkom med ett barn. Det blev så jobbigt för henne att hon dog av blygsel. Arma kvinna.

Sommaren lunkar på, mina grönsaker växer, malligt prunkar dom övervakade av min vita pelargon som nu tycks ha fått en renässans. Kanske hon känner sitt ansvar, vad vet jag, inomhus trivdes hon i alla fall inte. Det är nog så sommaren ska levas, utomhus i naturen. Jag sniffar in grönskan och gömmer blommor i hjärtat,när jag är ute på mina promenader. Bra-attha-saker till vintern när dystermörkret blir för påträngande.

1 kommentar:

pyrola sa...

Snodde idén med farmordag. Gav Ellen en "moster Lena-dag", när hennes lillebror fick en present.