lördag 8 maj 2010

Kongress

I helgen kongressas det i mitt parti. Rediga vänsterpartister har samlats i Gävle för att stöta och blöta motioner och partiprogram. Eja vore jag där. För två år sedan hade jag äran, i Norrköping. En varm och intensiv helg med många debattglada människor. En fråga bland ett otal andra var, slöja eller inte slöja. Många av ledamötena ropade på förbud medan flera ... Jag undrar hur det skulle gå om man inför ett slöjförbud. Vad blir påföljden om man trotsar ... böter eller fängelse? Jag tror på information och stöttning av de tjejer som väljer ett mer västerländskt levnadssätt, OCH acceptans för de som väljer att behålla sin huvudklädnad. Nå, motionen gick inte igenom tursamt nog. Hoppas att den inte är aktiverad och stjäl tid från årets kongress. Det finns annat att förbjuda. Fattigdom, kungahus och vulkanutbrott är mitt tips.

Vulkaner har tidigare bott i Sverige för ca två miljarder år sedan läser jag i en tidning, men dog efter att ha skapat den svenska berggrunden. Eyafjalla ... gack och gör sammanledes. I annat fall får jag försöka beveka vulkangudinnan Pele. Mutor kanske går hem även på Hawaii.

Inga kommentarer: