onsdag 17 mars 2010

Och alla dessa duktiga.

I går, min skitdag till trots, blev kvällen överraskande. Jag gjorde ett besök hos en bekant och blev presenterad en alldeles makalös utställning. Hennes svåger har under hela sin livstid snidat och format helt otroliga skapelser av trä. Det går inte här att beskriva men förmodligen kommer utställningen att visas i ett större sammanhang. Allt annat vore orättfärdigt mot mänskligheten.
Konstnären i fråga har tyvärr drabbats av en demenssjukdom och minns inte sin livsgärning.

I dagens tidning har man uppmärksammat en hyvens och fenomenalt duktig fotograf, Jens Assur. Han har gett ut en serie fotoböcker under temat "Hunger" som sätter fokus på hur vi ska konsumera på ett sätt som inte utarmar andra människor eller miljön. Jag såg hans tidigare utställning som handlade om albiner i Tanzania för ett tag sedan, den slog också rakt in i solarplexus på mig. Det är tur att de finns, träsnidarna och fotograferna och konstnärerna och alla muskaliska begåvningarna och ... hur skulle vi andra medelmåttor annars överleva.

2 kommentarer:

a diary full of love letters sa...

jens assur är en av mina absoluta favoritfotografer, men det vet du nog.

dock var det inte han som fotade albanierna i tanzania. det var johan bävman.

Gittan sa...

ja visst ja. Hur kunde jag glömma ... det var slarvigt =((