torsdag 4 mars 2010

Ishotellbesök







Jag har guidat mina kollegor och boendegrupp i Kiruna under två dagar. Kyrkan, stadshuset och ishotellet blev besökta av intresserade Bodensare. Kul att se min hemstad med turistögon
Vi startade resan i snöstorm som lyckligtvis avtog allteftersom.
En liten extratur lyckades vi också med, kanske mest beroende på chauffören och kartläsarens ivriga samtal som gjorde att vi missade den stora skylt som talar om att vill man till Gällivaare, ska man lämpligen svänga till höger i korsningen. Nu hade kartläsaren (jag) tidigare talat om att man skulle styra kosan rakt fram genom Jokkmokks huvudgata och så vi gjorde.
När vi kört några mil och vägen till slut blev en liten smal sak med mötesfickor gick det upp ett ljus både för den tålmodiga chauffören och den fortfarande glada kartläsaren och de TÅLMODIGA passagerarna. Vi gjorde ett lappkast och fick oss så småningom en god lunch i Jokkmokk. Resten av resan framskred utan missöden. Alla var nöjda vid hemkomsten kvällen efter.
Sens moral; Man kan göra sina färder från en utstakad punkt till en annan, men visst blir livet trevligare med lite kringelkrokar.


I morgon kommer min vän Lena på besök. Hoppas att hon kommer raka vägen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, ja!

Doris sa...

Jag säger detsamma, ja, ja, med dig som kartläsare...då kan det bli både genvägar och senvägar men också väldigt trevligt.