lördag 21 februari 2009

Balanserat

Nu råder arbetshelg efter två ledigdagar. Skönt att vara ledig, trevligt att vara på jobbet igen.
Balansen är viktig i mitt liv. Arbete-vila, roligt-tråkigt, smakrikt-mindre smakrikt, glädje-mera glädje.
I går firade jag och mina arbetskamrater en kollega som fyller 60 år. Vi har som regel alltid trevligt tillsammans trots att vi inte känner varandra privat. I vart fall inte jag. Det slog mig när jag ville tillägna (plåga) födelsedagsbarnet med en hemknåpad dikt. Att inte veta så mycket om varandra kan hålla nyfikenheten vid liv. Det kanske är anledningen till att det är trivsamt vid våra sammankomster.

Jag är äldst av alla anställda i socialpsykiatrin. Fast inuti känns det inte så. Ingvar Kamprad lär ha sagt inför sin 80-årsdag "O härliga framtid, allt är ogjort. Jag håller med honom. Det är inte pensionen jag längtar efter utan passionen.

Inga kommentarer: