lördag 11 juli 2009

Nostalgipromenad

Nedför Lappgatan, förbi konsum sjuan där jag handlat för många pengar många dagar.
Förbi huset där Lena och Roger bodde och där vi hade fester med vin och dansk gräddost.
Förbi badhuset där simläraren skrämde bort simförmågan från en vattenrädd skolunge.
Förbi, med sorg i hjärtat, minnet av Centralskolan, riven men evigt ihågkommen.
Förbi Domus där Kooperationen fick tjugo år av mitt liv.
Genom järnvägsparken där vi tog blommor till fröken när höstterminen började.
Förbi platsen där Empes korvkiosk låg en gång i tiden.
Resia, ja det var länge sedan.
Förbi huset där det tidigare låg en tobaksaffär och syrran fastnade med tungan på räcket utanför.
Nerför backen där storebror släppte taget om sparken så både jag och mjölktillbringaren tippade omkull. Och längst ner i backen, huset där jag tillbringade min barndom och där jag och Lasse Johansson "gifte oss" bakom garaget.

Sedan var jag framme vid tågstation.

3 kommentarer:

pyrola sa...

Underbart fint beskrivet! Men- är inte du järnvägsunge? Tågunge? Tågfantast, det vet jag, gillar att "tåga". Tågstationen? Nää... järnvägsstationen, hälsar språkpolisen ;)

Gittan sa...

jag är nog aningen miljöskadad.

pyrola sa...

Jo det är vi nog alla lite till mans. Fina foton du lagt upp!