fredag 11 februari 2011

NEJ!

"Om några år kan mobiltelefonen ersätta plånbok och hemnyckel". Radiorösten låter tvärsäker. Menmenmen ... säger jag till honom. Självklart kan jag inte gå i polemik mot en radioröst. Men hallå (modernt uttryck) hur ska det gå till??? Och tänk om någon vill knycka lite koppar från fiberkablarna? Som hände häromsistens. När en massa av oss satt snopna framför datorer som tappat kontakten med världen och mobiler som hade tappat både kontakt och sans. Tänk er om det blir som radiorösten informerade om. Jag kan ana scenenariot ... när jag står framför dörren efter en lååång arbetsdag och är äääntligen hemma och den automatiska telefonrösten svarar ... "abbonenten kan inte nås just nu försök senare" MEN DET ÄR JU NU ... eller när jag har handlat på COOP och står vid kassan med min då kanske ofiffiga mobil som precis tappat kontakten med alla framförallt med mig. En sårbar framtid ligger framför mina fötter. Jag vill verkligen inte vara med om en sådan tillvaro även om jag varit lite ovarsam med min hemnyckel vid ett tillfälle. Men den kom ändå till rätta och om inte kunde vaktis låsa upp min hemdörr. Men med en död mobil?
Och jag har en kollegas ord bultande i hjärnan "Om jag vill kan jag släcka ned hela Boden bara genom att göra några knixiga manövrar på min dator". Ja, han sa att även min johansson skulle kunna ...
NEEEJ!!!

Inga kommentarer: