tisdag 1 februari 2011

Hjärntrimning


"Liksom järn rostar då det inte används och stillastående vatten förlorar sin renhet och fryser i kallt väder, så försämras tankeförmågan om den inte tas i bruk"
Leonardo da Vinci

Min nyinköpta bok "101 sätt att TRIMMA HJÄRNAN" ska, hoppas jag aktivera min minnesförmåga. Jösses vad mycket tid som kan sparas speciellt på morgnarna. Inga mer " var sjutton har jag ..." och var är ...? Härliga tider skola komma. Boken innehåller goda råd om hjärnbra mat och motion. Även svårlösta gåtor som åtminstone får min arma hjärna att bli än skrynkligare. Ett råd som jag böjade praktisera genast är att räkna baklänges. Knepigare än vad man kan tro. 50, 43, 36, 29 ... osv. Jag har redan fått träningsvärk. Råd 55 är att spela tennis. Men nej den sidan hoppar jag över. Ytterligare brasaker finns att ta till sig, tex. Sören Kierkegaards "Förlora aldrig lusten att gå! Varje dag går jag in mig i ett tillstånd av välbefinnande. Jag har gått mig till mina bästa tankar och ingen tanke är så tryckande att den inte kan gås bort".
Det funkar för mig också.

Inga kommentarer: