söndag 17 januari 2010

Ordning


Konstgjord sol


Feminism som begrepp är enklare att förhålla sig till teoretiskt än praktiskt. Till exempel finns statistik på att kvinnors löner är 80% av männens. Då borde min matkasse bli rabatterad med 20%. Men icke sa Nicke, jag möts bara av en oförstående kassörska på COOP när jag försöker skapa lite ordning på könsmaktsordningen.

Konferensen blev lyckad och trivsam. Det finns ett starkt engagemang hos många duktiga vänstermänniskor och jag skulle verkligen ...
Jämställdheten haltar fortfarande nästan lika mycket som den gjorde på sjuttiotalet när jag var fackligt aktiv. Fortfarande är det kvinnorna som arbetar deltid och utför det mesta av hushållsarbetet. Varför? Jag tror att varje kvinna måste göra sin egen "revolution" för att det någon gång ska bli någon förändring.
Som avslutning bjöds vi på av en underbart rolig teaterföreställning; "Bitterfittan Airlines"
mycket välspelad av Sofia Wärngård Lang.

3 kommentarer:

a diary full of love letters sa...

fast är det inte så, att varje kvinna INTE vill jobba heltid? några kanske vantrivs på sitt jobb men måste ändå ha kvar det för att bidra med den där lilla extra slanten till hushållet.
känns som att jag går emot allt vad du lärt mig nu haha.

a diary full of love letters sa...

(och jag menar inte VARJE kvinna, som jag skrev. jag menar bara att en del kvinnor är nöjda med halvtid, av mig förklarliga anledningar)

gittan sa...

jo, bara man VÄLJER det själv och det inte är omständigheterna som väljer åt en.Utbildning, utbildning, utbildning min älskade dotter. sedan måste jag verkligen ha missat något riktigt ordentligt om jag inte har lyckats förmedla att man alltid MÅSTE HA EN EGEN INKOMST!!! INTE VARA EKONOMISKT BEROENDE AV NÅGON!!! Det ultimata under småbarnstiden är ju om båda föräldrarna turas om att vara hemma. Som din far och jag gjorde.