lördag 23 januari 2010

Far

Min far skulle ha grattats på sin 90-årsdag i dag om han levat. Han kallades för Kåge av sina vänner. Mest kommer jag ihåg hur han vilade på kökssoffan efter jobbet. I en rutig skjorta som luktade lok. Jag minns också en gång när jag fick följa med honom till stan. Han hade en grön, tvärrandig skjorta på sig och jag var livrädd för att polisen skulle fängsla honom. Jag hade sett någonstans att de hade tvärrandiga skjortor, tjuvarna i fängelset.
Ibland gick vi till biblioteket, han låg ju inte på kökssoffan hela tiden.
Pappa var engagerad i facket och politiken. Dessutom tynglyftade han en hel del. När jag tänker riktigt efter låg han nog inte så mycket på kökssoffan.

I 53 år har jag saknat honom.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Var 17 var kökssoffan? har inget minne av den...

Gittan sa...

i köket. Vi sov ju i den. "Lopplådan" kallad.

Anonym sa...

Lopplådan, vem sov där. Även jag?

Anonym sa...

Ja, det var under den soffan jag hamnade under när Arne satte sig på vagnen! Men som sagt jag kommer inte i håg den.

Gittan sa...

Det var Arne och jag som sov i den. Sedan mamma och pappa. Soffan som du hamnade under stod i sovrummet.