torsdag 21 januari 2010

Mormor och farmor

Det blev en morgonpromenad i kända kvarter denna morgon. Passerade mormor och farmors gamla hus på min runda. Husfasaderna hade blivit ordentligt uppiffade sedan jag var barn. Tanterna bodde på samma gata snett mot varandra. Det var ganska fiffigt för när man blev less på mormor snippade man över till farmor och spelade trettioett med knack. Något som var helt förbjudet för min frireligiösa mormor. Farmor brukade berätta om sina "halvlitershippor på syttis" och mormor om sina "årfester" på frälsis. Så olika dessa mina gotanter var, ändå gjorde de sällskap av varandra till oss på storhelger. Då kom de susande ner för backen på var sin spark. Hattarna hade de för säkerhets skull knutit fast med halsdukar. Jag kan bättre förstå mig själv när jag tänker på att jag förmodligen fått lite av dessa damers egenskaper, lite Jesus från mormor, och en hel del partyparty från farmor. Dessutom har jag fått överta fars vänsterhjärta.

I dag lämnar Johansson och jag Kiruna för denna gång. Vi har haft trevligt med snällsläkten.

4 kommentarer:

Doris sa...

I detta arv ingår också användandet av huvudbonad som passar dig så perfekt, nu väntar jag bara på hattarna?

Kram och välkommen hem till Boden

Anonym sa...

Vad var "syttis" för något?

Gittan sa...

jag vet inte vad "syttis" stod för. Kanske något ställe ...

pyrola sa...

Skyttepaviljongen.