söndag 8 november 2009

Huga


Ibland hör jag folk klaga på vården av i dag, men när jag läser "Historiens underbara värld" kan jag bara konstatera det var verkligen inte bättre förr. Hör här; under 1700-talet ansåg en del läkare att man kunde återuppliva skendöda människor genom att blåsa in tobaksrök i deras ändtarm. Nikotinet upptas nämligen lätt genom tarmkanalens slemhinnor, blodkärlen drar ihop sig och blodtrycket ökar.
Under samma tid betraktades menstruation som en sjukdom. En menstruerande kvinna skulle undvika att äta hårdsmält mat, dansa i varma rum och plötsliga sinnesrörelser.

År 1880 kunde man köpa en mirakulös hörselolja i vårt land. Enligt annonsören botade denna olja genast all dövhet och öronsusning. Det hade behövts en Sverker redan då.
Upptäckten av eter som bedövningsmedel gjordes av en tillfällighet. I mitten av 1800-talet exploderade en stor eterbehållare på ett amerikanskt laboratorium och alla i rummet bedövades. Man kan ju undra vat amrisarna hade tänkt använda etern till.

Dagen har använts i huvudsak till skåpstädning tvätt och paltkok. Nix jag åt ingen själv min spannmålsfasta fortgår. Men sonen med familj ska kalasa på stekt palt i morgon.

2 kommentarer:

Doris sa...

Den där hörseloljan hade jag varit intresserad av men troligtvis var den inte i Doktor Axelssons klass???
Vad ska folk i framtiden skriva om dagens tro och kunnande?

Gittan sa...

jag törs inte tänka tanken. Tänk när de läser om hysterin kring en förhållandevis simpel influensa om hundra år.