söndag 13 september 2009

Söndagkväll

I bland sker märkliga saker. Jag berättade i går att jag besökt kulturens hus och lyssnat bl.a på Margareta Sarri. Hon berättade då om Erik Stålnacke, huvudpersonen i sin bok " Mommas dräng". Något gjorde att jag köpte boken. Vagt klingade en liten klocka långt inne i min hjärnas arkiv. En koll senare på kvällen med min syster bekräftade att vi är släkt med denne man. Han föddes på 1600-talet i Uppland och flyttade som femtonåring till Svappavaara med sin mor och far. Det blir en trevlig läsning.

I dag har äldstsonen och jag skördat bär på hans faders stugtomt. Jo,vi hade tillåtelse. Buskarna dignade av röda och svarta vinbär. Nu trängs små behändiga bärförpackningar i min frys. I höst och vinter ska de tas fram och avnjutas i olika kulinariteter.

Solen har lagt sig till ro i "mitt hav". Kvällen lierar sig med mörkret.

Inga kommentarer: