torsdag 25 november 2010

Kyligt



Minus 24 i dag. Vintern menar allvar. Nu är det sluttramsat. Men kan man ändå inte hoppas på en förstaadventblida? Snälla!
Kylan verkar också drabba många barn under uppväxtåren. Då menar jag klimatet i hemmen. I deras egna familjer. Många barn har missbrukande föräldrar läser jag i tidningen. Problemet verkar vara större än man tror. Ändå signaleras det dagligen att något är så in i helv .. fel. Ungar pucklar på varandra och varenda dag är det någon vuxen som slås eller skjuts i hjäl. Det ropas efter fler behandlingshem. Ändå är det bara symtomen som lindras. Den grundläggande sjukdomen pratar man inte om. Nä, jag har ingen lösning bara en vision om det goda samhället.
Jag tror att många barn mår bäst av att få vara hemma i sin miljö till de har fyllt tre år. Då är de flesta mogna att ingå i en annan grupp utanför familjen. Ja, jag hörde, de ensamma mammorna då. Då har jag en fiffig idé om ett kollektivhus där man hjälper varandra. Både med barnpassning och fönsterputsning hos gamla Agda. Och matlag och kortspelskvällar och ... där gemenskap kan frodas generationer emellan. Det är min idé om hur vi ska skapa glädje i små och stora barnhjärtan.

Inga kommentarer: