torsdag 21 oktober 2010

Vänskap


"Att träffa glada vänner kan vara ett sätt för den för ögonblicket lite modstulna Kräftan att avleda sina tankar från ett och annat".

Mitt i prick NSD-astrologen, för i eftermiddag kommer min kära vän, Lena på helgbesök. Då flyger alla dystertankar sin kos. Stort och smått ventileras och sköljs ned med vin och skratt. Vi har varit vänner sedan mitten av 60-talet och vet allt om varandra. Nästan. Vi arbetade på Domus i Kiruna några år tillsammans, Lena på reklamavdelningen medan jag kursade herrkläder. Fråga mig gärna om vilket artikelnummer en vit interlockstickad herrkalsong har eller en arbetsstrumpa med förstärkt häl och tå ... japp jag vet. På den tiden var det roligt att jobba åt Kooperativa Förbundet. Om man jobbade på julafton kunde man njuta av glögg och cigarill bakom draperiet på kontoret.Kunderna fick nog ett extra glatt bemötande då. Speciellt om någon hottat upp glöggen med lite vodka.


Vänner är en tillgång. Visst skulle det vara trevligt med en hästsvansförsedd ... men vid min ålder värdesätter jag vänskap högre. Lena och jag har kunnat bevara den genom åren.





Inga kommentarer: