onsdag 3 juni 2015

Promenad

Solvitas perambulum stod det på en lapp i min låda i sekretären, du vet den där överfulla som knappt går att dra ut. Där trängs kartor från fjällvärlden och Stockholm tillsammans med en stadskarta över Vancouver. Där ligger en passare, kan vara bra att ha. Nähä inte det. Och för att inte tala om alla små anteckningsböcker och små minneslappar. Bland alla andra också den här. Solvitas ... betyder ungefär lös problemen när du är ute och rör på dig. Klokord av Leonardo da Vinci om jag är rätt underrättad. Och så är det för mig. Jag blir mer klartänkt när jag låter mina tankar få lite luft. Svarttankar flyger i väg i vinden och kommer aldrig tillbaka medan fina tankar smeker själen. Alltså strunta i vädret och häv dig ut jag lovar att du blir som ny sedan.
På jobbet har jag föreslagit promenadmöten i stället för att sitta i det lilla personalrummet när vi ska dryfta arbetsfrågor men det har ingen nappat på än trist nog. Vi borde ta en lång powerwalking i dag när framtiden för mina vänner/brukares framtid ska avgöras. Då kanske klokhet och besinning skulle vakna hos beslutsfattarna.


Inga kommentarer: