måndag 8 juni 2015

Kiruna

Kirunaresan är över för denna gång. Jo Du jag hann med allt jag föresatt mig. Fönsterputsningen var gjord innan fredagskvällen blundade. Nostalgipromenaderna i krispig morgonluft avverkades med bråttomfötter. Jag lovar att Kirunas backar tar på min arma lekamen. Självklart hanns det även  med lite Chicagolir. Nu ser ju mor bättre efter starroperationen så hon bjuder på hårdare motstånd. Hon vann flera omgångar och fick övertalas att gå till sängs. Så vill jag också vara vid fyllda 89.
Gomiddag med söta syster och bästaLena på dyr restaurang avslutade lördagskvällen.

"Spöksanerad toalett får blommor att växa i flickhjärta
Varmt vatten ur kökskran är magi
livet, fritt från strängtanter
med tokiga tygmonster
Smyglek i källarprång
spännande,förbjudet
Hemligheter göms till sedan

Stenhus i trygghetsskrud
ger skydd mot vidunder
Ängslan jagas bort av Fantomen
I finrumet klirr av strumpstickor
kaffedoft och tantprat
Ute leker barn, glömd blir tiden
Skratt fyller luften med ängsull

När solen slocknar
vissnar hjärtblommorna
Huset faller samman."

En liten dikt om mitt barndomshem på Järnvägsgatan som vi tvingades flytta från när pappa dog.
Vi hade tidigare bott omodernt med "spökig" iskall toa i farstun och kallvatten i kranarna. Så flytten till nyhuset blev en höjdare för vår familj.


Inga kommentarer: