torsdag 11 juni 2015

Blandade tankar

Men så trevlig skrivarlyan blev i går kväll. Med en riktig skådespelare och allt. Han läste upp ett fantastiskt tal som var ämnat för kvällens värdinna. Visserligen några år för sent eftersom det var tänkt att hållas på hennes 50-årsdag men so what, vi fick njuta av det nu i stället.
Vi har lite olika skrivstilar i gruppen och är väl inte alltid särskilt seriösa, men trivsamt blir det alltid.
Vill du vara med säger du. Jamen visst får du det, vi börjar till hösten igen med att skriva en monolog. Ja eller något ditåt. Jag brukar hålla en för mig själv varje morgon, eller kanske det kan kallas motiverande samtal på sängkanten. I vilket fall som helst får det mig att se med tillförsikt på livet och på den åldrande tanten som är jag.
I dag ska Stockholmsväskan packas och jag ska tåga fram i natten. Till den väntande sonen som ska förvandlas till brudgum på lördag. Med kryckor och nygipsad fot träder han fram mot altaret. Dock har han valt gips i samma färg som brudens klänning. Sånt gillar jag.



Mittimellan

Allt kan du göra själv
min mittimellan
Solögd och marsipankindad
stormar du fram genom livet

Min tid har du helt erövrat
och du är ägare
till alla mina dagar

Ena stunden skjuter du lejon
med locktången
andra är du läderlappen
och slirar fram över köksgolvet

Flämtande kan jag bara se på
och mitt hjärta stannar
flera gånger samma dag

Du driver mig till tålamodets ytterst gräns
med dina ständiga frågor
ovetande om att svar är en bristvara

Men sedan när kvällen rullat in
och odjuren gömt sig under sängen
blir du liten igen
käre mjuka mittimellan
och vi somnar nära

En dikt skriven när den blivande brudgummen bara var en liten plutt.

1 kommentar:

pyrola sa...

Lyckönskningar till mittemellan och hans ljuva brud. Blivande svärmor får en eloge för dikten som väl beskriver den unge sonen.