torsdag 7 februari 2013

Poeten har vaknat


Tokkär
Aldrig, aldrig, aldrig mer en
huvudlös förälskelse
lovar hon dyrt och heligt
och tar på sig foliehatten
för att gardera sig

Ändå…
Trots alla mantran
som säkerhetsåtgärd,
kapitulerar förnuftet
darrande kryper längtan
in i mörkret
andlöst väntande

Sedan
efter karnevalen
efter tokyran
efter den förförande glansen
vaknar lagomkänslan och kräver sitt offer
Slokörad rättar hon till foliehatten

Fjälliv
Ömt omfamnar fjällen vandraren
och förför ögon med sin skönhet
De hisnande höjderna lockar
Skrämmer
Kräver underkastelse
Jokken
smaragdgrön
bjuder upp till dans
Sanslös virvlar jag in i
oändligheten

Krigsoffer
I väntrummet jämför vi våra skador
kriget har varit obarmhärtigt
Inte ens efter vapenstilleståndet
upphör såren att blöda
Rädslan lindar bandagen hårt
om de missprydande ärren.

Vi ropar på upprättelse
Kräver rehabilitering
Se på oss ni som kastat första stenen
Vi har erkänt oss skyldiga inte förklarat krig
Snart snart ska vi lösa upp bandagen och låta ljuset
bleka våra ärr till osynlighet

Eftertanke
Visst har jag svurit över slängda kläder på golv
Och alla tusen skor i hallen

Visst har jag varit irriterad över att toabesök
krävt både planering och inbokning på morgonen

Visst har jag störts över att inte få långprata i mobilen
utan att någon i soffan bredvid suckat och stönat

Visst har jag varit sur över att någon druckit upp mjölken
Som skulle sparas till morgongröten

Visst har jag varit ilsken över att aldrig ha någon datatid

Visst finns det efterkrav på osovna nätter
När väntan skapat hotfulla monster
vilka bara spricker i solljus

Visst har målbrottsröster i flickrum låtit skrämmande i otränat öra
Liksom en ljus flickröst hörts hotande i det oskyldiga pojkrummet

Men … medan jag var upptagen med att söka förändring
Hade ni redan hittat era egna vägar
Nu sitter jag ensam i mitt jävla välstädade hem
Och längtar efter lite kaos.

Permafrost 
Under isen ligger havet och viskar om sommaren.
Bara för att jag ska överleva.






Inga kommentarer: