tisdag 29 mars 2011

Nonsporttidning

Jag har retat upp mig rejält på sportkulturens dominans i media. Sportprogrammen knuffar fräckt bort andra radio och teveprogram bara så där, med en föreställning om att alla är intresserade av tokskrikiga reportrar som extatiskt smattrar fram resultat. För mig är det ofattbart att man kan sitta klistrad framför teven och bli hänförd och salig över andras prestationer, nästan som om man själv skjuter in pucken rakt i buren eller utmattad passerar målsnöret på 800-meter häck. Till passivsport verkar tiden räcka till och vara näst intill oändlig medan det annars verkar vara svårt att få ihop "livspusslet". Ja, jag är sur över detta samtidigt att förstår att jag piskar på en helig ko.
I min ilska har jag dragit igång en grupp på facebook som vill att sportbilagorna i dagspressen ska vara just bilagor. Såna som man betalar extra för om man VILL ha dom. Andra bilagor kostar ju. För mig är det en rättvisefråga även om den är futtig i jämförelse med andra orättvisor.
Sådeså!

Inga kommentarer: