söndag 6 december 2009

Ominne

Disträ borde mitt andra mellannamn efter oro, vara. Jag har alldeles glömt bort min fina Årstidspraktika och med det inte förmedlat något om vad den säger om December. Men nu ...
December kommer av latinets decem som i den romerske kalendern var den tionde månaden. Den fick behålla sitt namn trots att den blev den tolfte månaden i den julianska och gregorianska kalendern. Dess gamla svenska namn är Christmånad eller julmånad.

"Nu vill jag lefva i ljuflighet
och slagta till jul en oxe fet,
och vill jag mig nu varm hålla,
förhoppandes att öfverleva vintern den kalla"

Mycket snö under december bådade ett gott år och sådan väderleken blev på Nikolausdagen, i dag alltså, sådan sades den bli månaden ut.

Tack för det säger jag, vindstilla och minus en grad. Då finns det hopp.

Inga kommentarer: