torsdag 23 juni 2011

Fundror

Solen speglar sig i "havet". Dagen trallar på en sommarvisa. Som en extra bonus är jag fri att spendera denna dag precis som jag vill.
Vad är en människa mer än en uppsättning atomer och grundämnen, ja det skulle väl vara en en längtande själ då? Skulle vi ha det bättre i jordelivet om inte någon försett oss med ett känsloliv? Till exempel skulle vi inte bry oss om landsgränser och etniciteter. Vi skulle gå på jorden som små tokar och äta det som fanns och sova när vi var trötta. Krigfritt skulle det vara men ... skulle vi fortplanta oss?
Lite fundror efter jag läst ett par kapitel i "En kortfattad historik över nästan allting" Bill Bryson.
Ett lästips om man vågar.
Ändå ... det är trevligt att träffa någon som talar till min arma själ. Jag vill nog ändå uppleva lite lagompassion med jämna mellanrum.

Inga kommentarer: