onsdag 20 april 2011

Brukar missbruk

Var på en föreläsning i går om alkohol och drogberoendeproblematiken framförallt hos personer med neuropsykiatriska funktionshinder. Och upplevde en deja vu. Hur många gånger har jag inte hört samma sak må vara med olika föreläsare och ett och annat nytt begrepp. På åttiotalet visste jag inget om ADHD och Asbergerdiagnoser eller nätdroger. Men missbruket kände vi till. Människor har använt droger långt innan Jesus föddes. Åhörarna jag själv inräknad, antecknar, lyssnar, somnar ibland (inte jag) och längtar till kaffet första timmen. Andra timmen längtar vi hem. Förstå mig rätt, jag hävdar att vi är tillräckligt informerade om problematiken, men saknar muskler till förändring.
Framförallt för att ändra beteendet hos någon annan. Själv funderar jag på varför mina ungar och jag själv lyckats slinka undan missbruk och endast brukar.

Snart är all snö borta som genom ett trolleri. Jag gillar snötjuvar.

Inga kommentarer: