söndag 8 juni 2014

Politik

Jösses vad rörigt det är i politiken
högern fjäskar med varje parti
sossarna struntar helt i kritiken
och skakar av rädsla för tuffa FI

Hur ska man veta vem man ska välja
Miljön är  viktig det vet ju en var
Skolan och vården och arbetskraft att sälja
Många frågor men sällan några svar

En brun nyans bland övriga kulörer
har smygit  in och vill riket styra
dom ska inte få några dusörer
ingen röst på sådan ohyra

Kanske borde jag bli minister
och ha ett trollspö i min hand
då skulle jag rätta till allt som brister
och vi skulle bo i ett jämlikt land

Då skulle Knutte, Erik och Ulla
få hemlagat krubb på ålderns höst
 till fikat alltid en hembakad bulla
och konjak som värmer ett gammalt bröst

Barnen i skolan skulle saker lära
som kommer till nytta i deras liv
kunskap är inte tungt att bära
om man får läsa utan något kiv

Samhällslön åt alla är en god idé
för grundbehoven är ju lika
och såvitt jag kan se
kan notan skickas till dom rika

Ja så skulle det vara om jag finge styra
och oredan ställa till rätta
då skulle alla ha pengar till hyra
och mat varje dag så vi blir mätta

Men ... inte blir jag någon potentat
nej det känns alldeles förmätet
jag får nog uppfinna en egen stat
vid köksbordet via nätet













4 kommentarer:

Lena Leffler sa...

Vilken Poesi Gittan.
Väldig insiktsfullt skrivet.
lena

pyrola sa...

Håller helt med gör en annan Lena!

pyrola sa...

Håller helt med gör en annan Lena!

pyrola sa...

Undras varför mina kommentarer stammar?