torsdag 13 mars 2014

Rättvisa

En människa ett liv. Naturen har har ordnat det så. Kan det bli mer demokratiskt? Om det regnar så regnar det lika mycket på alla i min närhet. Likaså om det snöar eller om solen skiner. Luften är fri att andas in och för oss i västvärlden har vi råd att dricka oss otörstiga. Sedan tar det stopp. Tiden är inte gratis. Den kan säljas och köpas till olika pris. Den tid som jag och mina kollegor lägger ner på vårt arbete är rödlappsmärkt.  Omsorgsarbete är inte mycket värt i samhället. Visserligen får jag mycket uppskattning från mottagarna men det kan jag inte köpa mjölk på COOP med. Jag kan tänka mig medborgarlön. Vore inte det fiffigt? Då slapp man en massa orättvisor.
I mitt privata liv har jag tagit ställning för en god vän. Det påverkar min tillvaro och ändrar mina planer. Men just nu måste jag göra så. Jag skulle verkligen inte tycka om mig själv om jag handlade annorlunda. Livet kniper ibland.

Inga kommentarer: