måndag 30 september 2013

Salladstalk

Hur många oliver ska det ingå i en grekisk sallad? När jag är ute och reser så är utbudet på lättillgänglig föda starkt begränsat för mig som håller mig till det vegetariska köket. Det blir oftast en plastförpackning med grekisk sallad. Jag har hunnit med några stycken under livets gång. I går befann jag mig på Arlandas flygplats och blev hungrig av allt väntande. Mackor och kaffe hade det kunnat bli men eftersom jag har börjat minska på brödintaget så blev det denna sallad. Men ... då till min undran. Denna sallad bestod av röda beska blad, några gröna mindre beska, tre slankiga gurkskivor, fetaost förstås, tre bleka tomatskivor och ... fem oliver. Eller rättare sagt fyra och en halv eftersom en av dom var dålig. Jag sökte under varje litet grönt och rött blad efter några fler men icke sa nicke. Får verkligen en grekisk sallad se ut hur som helst? Grekerna som har skapat denna rätt skulle skämmas om dom tittat i min lilla plastask i går. Janne Josefsson, ta tag i detta och skapa ordning i salladsträsket!

Inga kommentarer: