måndag 13 maj 2013

Hjärtefråga

Under tjugofyra kalla och ofta regniga dygn låg dom där med hoptejpade munnar. Tretton tror jag att dom var. Afghanerna som hungerstrejkade för sitt fortsatta liv i vårt land som ska vara humant och fredligt. Sägs det. Nä, några krig har vi inte haft sedan anno dazumal, men humant? Det har fällts många inhumana kommentarer kring dessa personer som legat på trappan till migrationsverket. Om hur dom minsann inte ska tro att det går att få uppehållstillstånd genom att trotsa lagar och förordningar! Och någon har sett att dom har ÄTIT! Jösses! Hur kan dom bara! Mitt i svälten. Ska man matstrejka så ska man! Och får man verkligen blockera ingången till migrationsverkets lokaler? Och hur mycket kostar det att ta in så många människor? Vi kan väl inte rädda hela jordens befolkning!
Ja, så har pratet gått i min lilla stad. Det finns en debattsida som heter "Debatt Boden" som har utvecklats till en krigsskådeplats mellan fredliga och humana invånare och andra med SD- åsikter i min kommun. Där kan man verkligen se hur girigheten och intoleransen fått ett ansikte.
Vårt välstånd i Sverige är till stor del  uppbyggt på andra länders krig. Vi har kunnat exportera stål och vapen till deras uppbyggnad under många år. Borde vi inte då ha större hjärta för dom som också vill leva i ett fredligt land?



Nu har dom afhganska männen avslutat sin aktion med löfte om att deras ärenden ska omprövas. Jag håller tummarna.

Inga kommentarer: