onsdag 19 september 2018

Fönsterputs

Jag tycker att det är nödvändigt med fönsterputsning minst två gånger om året. Så gjorde alltid min mamma. när hon orkade, nu hjälper jag henne med det när jag ställer min kosa mot barndomsstaden.Fönsterputsningen sitter som ett sorts nedärvd perfekthusmodersideal som man bara ska känna i ryggraden. Åtminstone två gånger om året . På hösten och på våren. Skämmas ska man annars.
.
 Man behöver  två hinkar med vatten om man inte har slut på undermedlet som min syster har introducerat, då räcker det med en hink.. Har man kvar lite undermedel  sprutar man på med den fiffiga flaskan på dyngan och torkar rent med de lika fiffiga trasorna som inte får blandas med annan tvätt i maskinen sedan när uppdraget är utfört..Men allra först ska karmarna runt omkring torkas rena med varmt vatten med lite diskmedel.
 Sedan tar man itu med fönsterglasen. Tvätta och torka rent.Tvätta en gång till utifallatt Persiennerna har en egen agenda. Jösses flickor! Det är ingen lek att fixa till dem. Hit och dit far de ostyriga lamellerna och ser de någonsin riktigt rena ut? Inte nog med att fönstren ska rengöras, mina gröna krukväxter ska förstås ansas och krukfat torkas och gardiner bytas efter årstid. Men ... sedan. Kommer regnet och när solen sedan retsamt smeker utsidan av rutorna ser man hur flammiga de ser ut. Då släpper jag ned persiennerna de är ju hyfsat rena i alla fall.


 
Bilden kan innehålla: växt och utomhus

Inga kommentarer: