fredag 8 mars 2013

Kvinnodagen

Jag är till kvinna född. En av de 122234 kvinnor i Norrbotten. En av många kvinnor i Sverige, en av många kvinnor i världen. Halva jordens befolkning består av kvinnor. Nä det föds, har jag hört, något fler gossebarn eftersom fler pojkbebisar dör vid födslen än vad flickbebisar gör. Jo, det ska visst vara sant det går säkert att kolla men det gör jag inte.
Jag är även en åldrande kvinna, med andra ord närapå osynlig för omvärlden.
Jag är en kvinna som arbetat deltid till stor del i mitt långa yrkesverksamma liv för att sköta mina barn och därför straffas med låg pension.
 Jag är en kvinna som har varit med och stridit för samma saker för årtionden sedan, som dagens kvinnor gör utan att det någonsin blir någon avgörande förändring.
 Jag är en kvinna som tillsammans med mina likasinnade kvinnor slängde behån och läppstiftet i samma soptunna för att ...
Jag är en kvinna som får lov att skjuta upp pensioneringen på grund av låg lön och som sagt deltidsarbete,till helst dagen innan jag varken är kvinna eller människa.
 Jag är kvinnan som ser hur dagens unga kvinnor fortfarande bedöms efter utseende och inte efter meriter.
Jag är kvinna och firas därför med en speciell utvald dag som är i dag.
Dock är jag kvinna alla andra dagar också.

Inga kommentarer: