fredag 4 januari 2013

En (o)tur till Kiruna


Vi fick umgås länge SJ och mitt resesällskap häromdagen. Fjorton timmar totalt tog resan Boden- Kiruna tur och retur. Nio timmar upp och fem timmar ner. Precis dubbelt så mycket som det normalt ska ta på dessa tripper. Signalfel och elfel ställde till omaket.
I tidningen läser jag om Norrtågs dåliga vinter MEN dom ”bussar” ofta sina resenärer det ska dom ha heder för. Det gjorde inte SJ. I två timmar satt jag och surglodde på Gällivaares stationshus och gav ett löfte både till mig och huset att OM jag någonsin åker förbi det ska jag blunda.
Ska vi verkligen ha kvar persontrafiken i denna del av landet? Och om vi nu envisas borde vi  kanske koppla ihop personvagnarna med malmtågen. Dom verkar ju ta sig fram i alla väder.




Idafina med sitt nya kusinbarn, Elli.

Inga kommentarer: