tisdag 17 maj 2011

Problem

Vad händer med "våra" ungdomar i dag. Droger flödar och ungarna använder det som om vore det hårdbröd. Nä, inte alla såklart men alltför många. Förresten äter ungar hårdbröd i dag? "Som vore det hårdbröd" var för övrigt ett uttryck som min mor använde när det handlade om negativ överkonsumtion av något slag. Jag blir beklämd när jag läser om den ökande kriminaliteten som tassar i drogernas spår. Vad ska vi göra åt det? Vadvadvad? Förbjuda ungdom? Kanske klokt. Så var det på svartvita tiden. Man var ungdom i ett eller två år. Sedan fick man ta sig ett jobb. Och jobb fanns det gott om då. Däremellan skötte man syskon och hjälpte till hemma. Visst tjuvröktes det här och där men saknade pengar för att det skulle bli något större missbruk. Alltså: Många ungdomar har för mycket tid och för mycket pengar? Är det så enkelt? Jag läser Peter Englunds bok "Tystnadens historia och andra essäer" och har hunnit till kapitlet "Om ledans historia" en modern åkomma tydligen, och blir styrkt i min uppfattning. På svartvita tiden var ledan inte uppfunnen hos den stora allmänheten. Därtill fanns varken tid eller ekonomi. I dag verkar det som om allt ska vara roligt, smaka gott och gå fort. Alfons Åberg farmor sa så klokt " Om man inte har tråkigt någon gång vet man inte när man har roligt". Så sant.

I dag en ledigdag som inte ska ansättas av leda.

Inga kommentarer: