torsdag 7 december 2017

Nog nu

En våg av berättelser från miljoner kränkta kvinnor runt om i världen stormar in som den värsta tsunamin och slår både till höger och vänster. Anklagade män (för det mesta) hängs ut med namn och bild, skyldig eller oskyldig det kvittar lika. Nä du får inte tro att jag på något sätt försvarar de skitstövlar som våldfört sig eller på annat sätt kränkt kvinnofriden såklart ska de straffas. Men lite tveksam blir jag när man säger att  övergreppen har skett för flera år sedan. Varför har man inte anmält det tidigare? Varför komma nu? Och varför i himmelens namn gör sig kvinnor till offer? Jamen säger någon (många) vi kunde inte säga något då hade vi mist jobbet, inte blivit befordrade inte fått den där rollen  osv. Men stopp och belägg har någon av de kränkta kvinnorna tagit strid eller åtminstone vänt sig till sitt fackförbund? Ja jag vet att många har signalerat till sin arbetsgivare och det har tydligen inte lett till något efterspel för de anklagade.Men jag upprepar mig, Facket. Det skulle vara intressant att få ta del av anmälningar som kommit in där angående sexuella trakasserier. Och tjejer tanter och killar som inte känner sig bekväma med sliskiga komplimanger eller kåta händer på bröst och rumpor, ge taskmörtarna på tafsen be dom dra åt fanders. Det kan inte hända något annat än att ni inte drar över er offerfilten.
Jag var kaxig och skrev Not me på fejan bara för att få ställa mig i lä och kanske få in lite sans i debatten.
Det känns nödvändigt.

Inga kommentarer: