torsdag 6 september 2012

Jakthistoria

Åh, jag läser om en stackars älg i dagens "sängtidning". Med en reflexväst kring halsen var han ett väl synligt offer för jägaren. Men hur i all sin dar hade han lyckats krångla in sig i tygstycket en gång i tiden.. Måhända skedde det när han var en lite knatteälg. Han kanske såg reflexvästen där den hängde frestande på en krok eller någon klädlina och ville pröva den. "Jösses så snygg jag blir den här är inte gjort av renlort" sa han nog för sig själv och älgade stolt vidare. Nu minsann skulle han imponera på kalvfröknarna. Men avundsjuka råder förmodligen lika mycket i skogen som i staden för när han efter spott och spe från släkten och kompisarna så småningom försökte kränga av sig den illgröna västen visade det sig att den från att ha smitit åt hans smärta kalvkropp en gång i tiden nu satt som ett halsband kring hans breda nacke.  Förmodligen hade den gröna västen dessutom skrämt bort allt vad älgkvinns heter under hans livstid. Nä om jag hade varit jägare hade jag skonat den arme älgen och tittat bort när han korsade min väg i skogen.

Inga kommentarer: