onsdag 26 oktober 2016

Gammeltantprat

"Lever min mormor?"
Den 96-åriga damen tittade frågande på mig.
Ja, vad svarar man? Som tur var hittade hon svaret själv och konstaterade att mormodern nog var död.
Men är hon död egentligen? Ja som levande är hon självklart borta, men hon finns ju så länge någon kommer ihåg henne. Och den 96-åriga damen berättade lite om sin mormor Johanna som hon hade tyckt mycket om. Så i någon mening finns hon ju kvar.
Som du förstår har jag vikarierat på ett äldreboende i dag. Jag brukar det när jag blir tillfrågad. Det sker inte så ofta men då och då får jag träffa gammelfolket som jag har börjat tycka mycket om. Dessutom krattar jag lite i manegen, ska väl dit inom en inte alltför avlägsen framtid.





Den dag när alla steg är tagna
och fötterna är gamla och slut
när själva livet börja flagna
och morgondagen är förut
då tar jag mitt pick och pack
flyttar in på gammelgården
där hamnar jag i samma fack
som andra gummor i äldrevården =)







Inga kommentarer: